12/17/12

Process and product

Marx writes about the relationship of process and product:

In the labour-process, therefore, man’s activity, with the help of the instruments of labour, effects an alteration, designed from the commencement, in the material worked upon. The process disappears in the product, the latter is a use-value, Nature’s material adapted by a change of form to the wants of man. Labour has incorporated itself with its subject: the former is materialised, the latter transformed. That which in the labourer appeared as movement, now appears in the product as a fixed quality without motion. The blacksmith forges and the product is a forging.

Im Arbeitsprozess bewirkt also die Tätigkeit des Menschen durch das Arbeitsmittel eine von vornherein bezweckte Veränderung des Arbeitsgegenstandes. Der Prozess erlischt im Produkt. Sein Produkt ist ein Gebrauchswert, ein durch Formveränderung menschlichen Bedürfnissen angeeigneter Naturstoff. Die Arbeit hat sich mit ihrem Gengenstand verbunden. Sie ist vergegenständlicht, und der Gegenstand ist verarbeitet. Was auf seiten des Arbeiters in form der Unruhe erschien, erscheint nun als ruhende Eigenschaft, in der Form des Seins, auf seiten des Produkts. Er hat gesponnen und das Produkt ist ein Gespinst. (195)

Así, pues, en el proceso de trabajo la actividad del ser humano actúa a través del medio de trabajo una alteración previamente intencionada del objeto del trabajo. El proceso se apaga en el producto. su producto es un valor de uso, una materia natural adecuada a necesidades humanas mediante una alteración de forma. El trabajo se ha unido a su objeto. Lo que por el lado del trabajador se presentaba en la forma de la agitación aparece ahora, por el lado del producto, como propiedad quieta, en la forma del ser. El trabajador hiló, y el producto es un hilado. (196/197)

Observe the very free translation into english, changing the example from spinning to forging.
Here Marx writes about the dialectics betweent things and processes. Things are objectivations. Note, that this is not the same as reification, but objectivation seems to be a precondition for reification.
Think about examples closer to your everyday life, for example the realtionship between learning and exam.
Does not passing the exam mean that you have learned nothing (or not enough) ? Does passing the exam mean that you have learnt anything (or that you have learned enough)? When we fail in an exam we usualy think that we have not learned enough. We usualy consider the exam (a product) as a proxy to (the process of) learning.
Marx would probably say that an exam is a temporary cristalization of the learning process.

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